Ubytování Počátky - Výživové poradenství

EnglishDeutsch

Penzion Oloffson
Palackého náměstí čp.15
394 64 Počátky
tel. 420 722 594 403
e-mail penzion@oloffson.cz

Výživa, pohybové aktivity, hubnutí

V rámci ubytování, ale i mimo něj, lze poskytnout poradenské služby v oblasti výživy.

O výživu se zajímám od doby studia na Farmaceutické fakultě UK v Hradci Králové, která pro tyto účely poskytuje slušný objem použitelných informací (především z oblasti fyziologie, patofyziologie, biochemie, patobiochemie a farmakologie). Chtěl jsem si tyto vědomosti nějak obnovit a ucelit. Proto jsem se zúčastnil kurzu "Poradce pro výživu", pořádaného firmou Nutris. Ačkoli nebylo původně mým cílem nabízet komerčně tyto služby, krátce po absolvování kurzu mne oslovila firma "Resort Sv. Kateřina ", kde jsem nakonec, v rámci jejich ozdravných pobytů, toto poradenství poskytoval a stále poskytuji. A když se tak ohlížím zpět, zjišťuji, že jsem investoval tolik úsilí (rozhodně více, než jsem i původně chtěl), že by nebylo příliš rozumné, nenabídnout tuto službu v rámci našeho penzionu.

Součástí asi hodinového sezení je:

Změření a zvážení na digitální váze Omron, která umožňuje vyhodnocení množství tělesného tuku a svalové hmoty.

Vyhodnocení skladby obvyklého jídelníčku. Při doporučení změn vycházím z oficiálních dokumentů "Společnosti pro výživu", amerických "USDA Dietary Guidelines" a z poznatků současné lékařské a sportovní dietologie (především Svačina a kol.: Klinická dietologie; Burke,Maughan: Výživa ve sportu; a další)

Zdravotní rizika nadváhy a obezity se zaměřením na rizika metabolická. Viscerální (útrobní) tuk a jeho souvislost s metabolickým syndromem.

Pohyb a fyziologie zátěže, metabolické krytí svalové činnosti a mobilizace zdrojů energie, doporučení vhodné pohybové aktivity, jéjí délky, intenzity a frekvence. Vyhodnocení pomocí měření tepové frekvence (sporttester Suunto).

Cena:

290Kč/h

60Kč/každá další započatá čtvrthodina

50Kč přeměření na váze Omron s vyhodnocením poměru tukové a svalové hmoty

přenáška pro větší počet účastníků možná, téma, rozsah, cena po dohodě




 

 

 

 

Několik poznámek:
Fyzikální zákony platí, dokonce i v ČR. Pokud chcete zhubnout musíte snížit příjem nebo zvýšit výdej nebo nejlépe obojí. Těžkosti mohou nastat u některých nemocí, případně při jejich léčbě.


Jak nejjednodušeji snížit příjem.


Omezit na minimum příjem tuků.
Tuky jsou energeticky nejhodnotnější (sádlo, jakýkoliv rostlinný olej 3700kJ/100g) a mají dvakrát větší objem energie než cukry a bílkoviny, navíc se dokáží zákeřně schovávat-do masa, mléčných výrobků, sušenek sladkých i slaných apod. Například na dortíku není nejhorší, že je sladký, ale že je tučný a dia sušenka je sice oslazena nekalorickým sladidlem, ale o to více tam může být tuku.


Zvýšit příjem zeleniny (a ovoce) na maximum.
Většina zeleniny má minimální objem energie (ledový salát 50kJ/100g, rajče 100kJ/100g). S ovocem to může být již trochu horší (jablko 260kJ/100g, banán 400kJ/100g). Tělo se nechá trochu oklamat velkým objemem a příjem vlákniny a doprovodných biologicky účinných látek je prokazatelně přínosný (vitamíny a jim příbuzné látky). Zelenina může zcela nebo z části nahradit přílohu.


Nedostat (velký) hlad ("malému hladu" se asi nevyhnete). Jakmile dostanete (velký) hlad je mnohdy vše ztraceno. Hlad je potřeba držet pod kontrolou. K tomu slouží rozložení celkové denní ("krmné") dávky do více malých porcí (3-6). Tímto způsobem se také napomáhá zvýšení bazálního metabolismu (vysvětlení dále v textu).


Zrušit "mlsání, zobání, užírání" různých brambůrek, krekrů, sušenek a podobně, ani nevím jak se to všechno jmenuje.
Vždy to je mastné a většinou to probíhá u televize nebo u počítače. Buď jídlo natvrdo přenést k jídelnímu stolu, nebo nahradit zeleninovým talířem. (Vidíte, že tady se již vlastně opakuji a jedná se o bod jedna a dva.)

Jak nejjednodušeji zvýšit výdej.
Pohybem.

Měla by to být pohybová aktivita:

Vytrvalostního typu.  Tomuto požadavku nejlépe vyhovuje chůze, nordic walking, běh, cyklistika, plavání. Rozhodně nevyhovuje sportovní (tedy soutěžní) pojetí.

V nízké intenzitě zatížení, čehož dosáhneme udržováním intenzity těsně na hraně zadýchání se. Čili ještě dokážete prohodit dvě, tři slova, ale víc už ne (dech už by chyběl). Naopak při zastavení stačí dvakrát hlouběji nadechnout a můžete hned pokračovat v hovoru nebo jiné činnosti.

Poměrně dlouhého trvání (asi jednu hodinu). Při krátkodobém pohybu (do 15ti až 20ti minut) tělo spotřebovává zásobní cukr (glykogen), uložený ve svalech a játrech. Teprve při déledobějším pohybu nízké intenzity se začínají využívat zásoby tuku.

Často opakovaná (alespoň obden). A tohle je na tom asi nejhorší. Prostě furt (stále).

Copyright © Penzion Oloffson Všechna práva vyhrazena
Created by AVT design | Mapa stránek | Výměna odkazů